Pohled na člověka pomocí barevné typologie
Mnoho konfliktů vzniká, protože nechápeme myšlení toho druhého.
Já jsem poměrně výrazným reprezentantem žluté energie a to znamená, že kolem mě je spousta divoké energie a života. Z pohledu jiného člověka to může být „hodně chaosu“.
Když přijde na mé pracovní místo modrý člověk, může se vystrašit a utéct. Proč?
Všude vidí hodně písemností, hrníček s čajem, počítač, popisovače, barevné papírky označující důležité informace, kvetoucí kytku, uschlou kytku a uprostřed stojí člověk se širokým úsměvem v ležérním oblečení s otevřenou náručí.
Modrému je zle. Moc chaosu, rozmanitosti, hlasitosti a ještě objetí???
Jenomže i žlutému mrzne úsměv, protože před ním stojí člověk s kamennou tváří v naškrobeném oblečení a požaduje přesné návody.
Oba jsou v pořádku, stačí chtít spolupracovat a pohlédnout na osobnost pomocí jiných brýlí.
Kde se vzala barevná typologie osobnosti?
Jak již bývá dobrým zvykem, Jung nám zanechal neuvěřitelné množství různých funkčních teorií a jednou z nich je i základ barevné typologie. Jedná se o popis psychologických typů s využitím barev.
4 barvy 4 energie
Barevná typologie osobnosti rozděluje lidi do 4 barev, přičemž je potřeba si uvědomit, že každý z nás má v sobě energii všech čtyř barev a jednu má dominantní.
Postupem života i barevnost jednotlivce se může měnit. Taktéž můžeme měnit svoji energii i vlivem prostředí. Doma to může být empatický a naslouchající otec v dominanci barvy zelené a v práci dobře nastavený procesák v dominanci barvy modré.
Přesně tak to má i můj manžel. Pocity projevuje pouze v soukromí.
Červená energie
Je to člověk, který miluje výsledky. Je to extrovertní hvězda, a proto potřebuje zářit a mít dostatek prostoru. Prostor pro rozhodování a dosahování výsledků.
Když má tento člověk dobrý den, vše má naplánované, má jasně definovaný cíl a umí ho sdělit i ostatním. Vždy potřebuje o všem rozhodnout a mít poslední slovo.
Velmi ho motivují dosažené výsledky.
Přesně ví, co je správné pro dosažení cíle a nenechává prostor pro tvorbu jiných strategií. Je soutěživý a potřebuje vyhrávat. Když se mu nedaří, může být jeho chování toxické a agresivní.
Chcete si s ním rozumět?
✓ Dodržujte čas a pečlivě hospodařte s vyčleněným časem
✓ Mluvte vždy konktrétně, stručně a zaměřujte pozornost na výhody.
✓ Dodejte veškeré potřebné materiály včas a plňte sliby.
Co ho vždy podráždí?
Když
- přijdete pozdě, budete nepřipravený a budete odskakovat od tématu;
- začnete mluvit o svých pocitech a o osobních problémech;
- vezmete mu moc rozhodovat.
Podle čeho poznáte, že člověk má převahu červené energie?
✓ Je extrovertní. Má rád věci pod kontrolou.
✓ V jeho slovníku jsou slova typu efektivní, přehledný, přínosný, stručný, užitečný.
✓ Je oblečený velmi elegantně, má kvalitní doplňky.
✓ V kanceláři má pořádek a jediným zdobným prvkem jsou jeho certifikáty nebo trofeje, které mu připomínají jeho úspěchy.
Žlutá energie
Je to člověk, který miluje společnost a zábavu. Je to extrovertní hvězda, a proto potřebuje zářit a mít dostatek prostoru. Prostor pro komunikaci, společné prožitky a vzpomínání.
K životu potřebuje mluvit o pocitech a sdílet prožívané emoce.
Celkově miluje mluvení a tak poskytuje méně prostoru pro naslouchání. Je to jeho výzva, naučit se naslouchat. Když to zvládne, je úžasným empatickým parťákem.
Žluťásek je vlastně takový hecíř neboli motivátor. Je to člověk, který hecuje své kolegy, přátele a zejména děti, ať zvládnou ještě další kilometr na běžkách a pak dostanou sladkou odměnu.
Jenomže lidi, kteří se nechají motivátorem strhnout, poznají nekonečné hecování a slíbená odměna se častokrát vzdaluje.
Žlutý člověk umí vždy optimisticky vybarvit požadovaný cíl. Dokáže i v nejnáročnějších situacích slíbit, že stačí přejít tento poslední kopec a tam již určitě je chalupa, kde v rámci běžkařské turistiky je zaplacený nocleh.
Jaký je to šok, když večer máte v nohách 40 km na běžkách, bez odpočinku, o hladu a žízni uléháte na poslední volné místo v turistické chatě a slyšíte slova: „To byl perfektní výlet a zítra pokračujeme.“
Chcete si s ním rozumět?
✓ Mluvte s ním o něm, o jeho rodině a pocitech.
✓ Nechte mu dost času na jeho snílkovství a představení vizí.
✓ Nechte se strhnout jeho nápady a užijte si je. Pochvalte ho za super akci.
Co ho vždy podráždí?
Když
- slíbíte společnou akci a zapomenete přijít;
- zakážete mu jakoukoli kreativitu a odsoudíte jeho spontánní nápady;
- nutíte ho mluvit stručně a využívat pouze statistická data se zaměřením na detail.
Podle čeho poznáte, že člověk má převahu žluté energie?
✓ Je extrovertní. Má smysl pro humor.
✓ Miluje svobodu a chrlí nápady. V jeho slovníku je hodně kreativních a bláznících slovíček.
✓ Jeho oblečení je ležérní, barevné a nápadité.
✓ Jeho pracovní místo je na pohled neuspořádané, ale on má přehled. Miluje specifickou výzdobu a tak si klidně do staré boty vysadí kytku.
Modrá energie
Je to člověk, který miluje výsledky. Je to introvertní analytik a procesák. Potřebuje čas, aby vše pečlivě prozkoumal a nastudoval.
Miluje formální pracovní atmosféru, kde vše je přesně naplánované. Je velmi skromný a preferuje ticho a klid. Chrání si své soukromí.
Vždy dodržuje stanovené termíny.
Chcete si s ním rozumět?
✓ Pečlivě se připravte na rozhovor s ním. Před setkáním mu pošlete informace i písemnou formou. Informace zaměřené na detail.
✓ Buďte věcný a časově dochvilný.
✓ Dodržujte pravidla.
Co ho vždy podráždí?
Když
- neznáte hloubku problému;
- odhadujete možné dopady;
- vtrhnete do jeho prostoru bez ohlášení.
Podle čeho poznáte, že člověk má převahu modré energie?
✓ Je introvertní a zaměřený na detail.
✓ V jeho slovníku jsou slova typu přesný, detailní, logické, statisticky ověřené.
✓ Je oblečený precizně a prakticky.
✓ V kanceláři je vše dokonale zcela uklizené. Na stole jsou dokonce vytvořené sektory.
Zelená energie
Tyto lidé podporují ostatní. Pečují o blahobyt druhých. Jsou velmi srdeční a mají silný morální kodex.
Jsou to extrémně empatičtí lidé, kteří mají dar naslouchání a podpory. Vždy si pro vás najdou čas a vyslechnou vás. Milují trvalá přátelství.
Neradi rozhodují a nemají rádi práci pod tlakem. Neradi riskují a přímo se brání změnám.
Chcete si s ním rozumět?
✓ Podpořte ho.
✓ Buďte k němu laskavý.
✓ Sdílejte jeho tempo.
Co ho vždy podráždí?
Když
- odsoudíte jiné lidi;
- neprojevíte pochopení a laskavost;
- změna stíhá změnu. Nedáte mu čas na pochopení a zpracování situace.
Podle čeho poznáte, že člověk má převahu zelené energie?
✓ Je introvertní a velmi empatický.
✓ Jako jediný umí naslouchat přirozeně. Miluje slova jako jemný, důvěrný, podporující a dělat věci svým tempem.
✓ Je oblečený pohodlně a méně nápadně.
✓ V kanceláři má uklizeno a můžete na jeho pracovním stole najít fotky jeho rodiny nebo lidí, které má rád.
Jeden z mých klientů je úžasná empatická bytost a hned poté, co pochopil, že dělat věci svým tempem je v pořádku, stal se sebevědomým odborníkem oblíbeným ve svém týmu. Někdy stačí maličkost. Změnit pohled na sebe.
Proč si energie rozumí a nerozumí?
Proč si červená a žlutá energie rozumí?
✓ Protože obě energie jsou extrovertní.
Proč si rozumí žlutá a zelená energie?
✓ Protože obě energie vyjadřují své pocity. Sdílejí emoce.
Proč si rozumí zelená a modrá energie?
✓ Protože obě energie jsou introvertní.
Proč si rozumí modrá a červená energie?
✓ Protože obě energie milují výsledek.
Proč to jiskří mezi modrou a žlutou?
✓ Žlutá vidí „suchara“, který bazíruje na desetinné čárce. Klidně mu dá nálepku „hnidopich“.
✓ Modrý vidí „chaotika“, který divoce poskakuje a těší se z aktuálního prožitku. Jeho informace jsou povrchní a mluví zbytečně květnatě. Dává mu nálepku „chaos“. Nemá rád jeho zbrklost.
Proč to jiskří mezi zelenou a červenou?
✓ Zelená vidí diktátora zaměřeného na cíl, který je podle jeho úsudku schopen jít tzv. přes mrtvoly.
✓ Červený vidí přecitlivělou duši, která všem pomáhá a bojí se změny. Svoji empatií ztrácí čas a uniká mu výsledek.
Baví vás pohled na lidi pomocí barev? Více se můžete dozvědět v kurzech pro výcvik koučů . Nebo si udělejte test Žijete ve světe zvláštních lidí? Všichni jsme Gogo! | Janka Srdcem
Literatura: ERIKSON, Thomas. V obklíčení idiotů. Přeložil Alena BREUEROVÁ. Brno: Management Press, 2020. ISBN 978-80-7261-578-0.