Proč vám chci ukázat důležitost důvěry právě v oblasti leadershipu a koučinku?
Protože u leadershipu i koučinku jde o vliv a následování cílů.
Vůdcovství (leadership) je možné chápat jako schopnost vést a ovlivňovat pracovníky tak, aby následovali vedení v zájmu stanovené vize k dosažení cílů. Z tohoto pojetí vůdcovství lze odvodit, že mezi základní principy vůdcovství patří stanovení vize, včetně způsobu jejího předávání, dále schopnost navigace leaderem a také důvěra podřízených v jeho schopnosti.
Koučink je možné chápat jako schopnost provázet druhou osobu tak, aby našla veškeré možnosti vhledu na prožívanou situaci v zájmu nalezení vlastního ideálního řešení. Z toho plyne, že mezi základní principy koučinku patří stanovení cíle, včetně způsobu jeho dosažení, dále schopnost navigace koučem a důvěra koučovaného v sebe, koučovací proces i v kouče.
„Důvěra je lepidlo, které drží vše pohromadě“
(Stephen Covey,1932-2012)
Důvěra je esencí všech vztahů. Je-li zneužita, je ohroženo i fungování vztahů. Podle uznávaného lektora, motivačního řečníka a trenéra leadershipu, Stephena M. R. Coveye (2008), si lze důvěru (či důvěryhodnost) obrazně představit jako statný strom, který k tomu, aby mohl plodit, potřebuje kořeny, kmen i korunu (viz obrázek 1).
To, co důvěru utváří, tedy charakter a kompetence, je tak možné připodobnit právě k těmto částem stromu. Zatímco nedílnými složkami charakteru jsou integrita (pomyslné kořeny) a úmysly (kmen), totéž lze v případě kompetence říci o způsobilosti (větve/koruna) a výsledcích(plody).
Charakter = integrita + úmysly
Integrita je u člověka na první pohled skrytá, stejně jako kořeny stromu. Integrita je soulad mezi tím, co leader/kouč říká a co si myslí. Na integritu navazují úmysly, které jsou druhou částí charakteru. Mohou se projevovat otevřeně, v analogii stromu je představuje zmiňovaný kmen.
Vedoucí pracovník i kouč by měl být veden čistými úmysly a měl mít odvahu říkat pravdu.
Kompetence = způsobilost + výsledky
Způsobilost představovanou větvemi lze chápat jako vzdělání a odbornou erudici, pomyslnými plody obojího jsou výsledky. Obě tyto složky kompetence jsou viditelné, sledovatelné a lze je také hodnotit. Kompetence, na rozdíl od charakteru, je tedy prokazatelně doložitelná.
V případě leadera se zájem upírá na jeho způsobilost a připravenost přiměřeně zvládat zadané úkoly včetně vedení lidí v rámci daného profesního zařazení. V případě kouče je pak klíčová způsobilost a schopnost provázet koučovaného strukturovaným rozhovorem a dodržovat při tom etický kodex a také schopnost dosahovat požadovaných výsledků.
Důvěryhodnost v příkladu
V tomto okamžiku se pojetí důvěryhodnosti jako komplexity určitých kvalit očekávaných u všech lidí, v něž důvěru vkládáme, může jevit docela utopicky. Ano, jedná se o ideál. Existují však i životní situace, ve kterých posuzujeme důvěryhodnost jinak.
Představte si, že máte zdravotní problém a chystáte se na operační zákrok. Můžete si vybrat ze dvou lékařů:
První lékař
První lékař (PL) vystudoval prestižní lékařskou fakultu a má profesní způsobilost L3. To znamená, že je to zkušený lékař se specializovanou působností, který navíc disponuje 15letou profesní praxi. Z toho lze usuzovat, že tento člověk je kompetentní: má odpovídající vzdělání a také vynikající výsledky. Statisticky je téměř stoprocentní v úspěšnosti provedených operací a má také stoprocentní kompetence pro provedení operace s požadovaným výsledkem uzdravení.
Na druhou stranu je tento lékař nevěrný své manželce a udržuje intimní vztahy na pracovišti. Přijímá od pacientů finanční dary a nedodržuje své sliby. Na operačním sále bývá vulgární k personálu.
Druhý lékař
Druhý lékař (DL) vystudoval celkem dobrou lékařskou fakultu a má nižší profesní způsobilost L2. To znamená, že je to lékař s odbornou způsobilostí a praxí více než 24 měsíců. Statisticky je zaznamenáno, že u některých operací potřeboval podporu jiného kolegy a dopustil se i určitého pochybení. Jeho kompetentnost je na nižší úrovni než kompetentnost předcházejícího lékaře.
Charakter tohoto lékaře je však naprosto čistý. Je pravdomluvný, spolehlivý a vytváří velmi hluboké mezilidské vztahy. Své sliby vždy dodržuje.
Vy jako pacient máte veškeré tyto informace a chystáte se na operační zákrok. Kterého lékaře si vyberete – PL, nebo DL?
K čemu slouží příklad s výběrem lékařů?
I na důvěryhodnost je potřeba dívat se z různých úhlů pohledu, v leadershipu i koučovaní je právě důvěryhodnost základním stavebním kamenem vztahu. Bez důvěry nelze komunikovat a naplňovat žádoucí cíle.
Důvěra jako základní pilíř spolupráce
Důvěra v koučovacím vztahu je esenciálním pilířem vzájemné spolupráce. Když vznikne důvěryhodný vztah mezi koučem a klientem, pak vzájemná spolupráce přináší žádoucí výsledky. Důvěra je důležitá proto, že otevírá cestu k pozitivním emocím, které pomáhají klientovi realizovat změny jeho myšlení a chování.
Z důvěryhodného vztahu čerpá klient i kouč:
- Klient má odvahu s pomocí kouče hledat své řešení.
- Kouč získává další zkušenosti a tím rozšiřuje své kompetence.
A v leadershipu je to s důvěrou úplně stejné. Posiluje zralost leadera, sílu podřízených a mezilidské vztahy.
Použitá literatura:
COVEY, Stephen M. R. a Rebecca R. MERRILL, 2008. Důvěra: jediná věc, která dokáže změnit vše. Vyd. 1. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-176-8.