Tento článek je určen pro lidi, co si ještě neumí nastavit svoji ideální cenu, ať podnikají v jakékoliv sféře a pro potenciální zákazníky, aby si uvědomili, že ne vše, co je nejdražší je i nejlepší. Tohle si dovolím napsat i navzdory zlidovělému výroku Rothshilda: „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci.“
Když je něco levnější, může to být kvalitní?
Znáte to, když vybíráte nějaké zboží, produkt nebo službu a jedno z kritérií, které sledujete je cena? V některých případech někoho odradí právě nižší cena v přesvědčení, že za dobrou kvalitu je nutné zaplatit. Já ve své praxi často slýchávám, že oproti konkurenci mám ceny levnější. Klienti, kteří se mnou spolupracují dlouhodobě, si naopak pochvalují a říkají: „Jsem rád/a, že máš takové dostupné ceny, jenom je ještě chvilku udrž.“
Taky jsem již dostala pár doporučení od jiných koučů, že s tou cenou to nedělám dobře. Rozumím, že člověk si má za svoji odvedenou práci vzít odpovídající odměnu, aby byla energie dávání a přijímání vyrovnaná. Další lidi, kteří mě učí stanovit svoji cenu za koučink, jsou i samotní klienti a to zejména manažeři a obchodníci.
Cenotvorba z pohledu emocí
Můžu souhlasit, že umět si stanovit ideální cenu za své služby je pro mě velká výzva. Moje začátky byly úplně naivní. Jako osoba vyrůstající v socializmu a následně dlouhé roky působící v uzavřeném rezortu obrany jsem byla ohodnocovaná tabulkově a podle přesně nastavených pravidel. Neměla jsem příležitost vyjednávat o výši svého ohodnocení a najednou jsem si dovolila začít svobodně podnikat bez schopnosti vzít si za práci peníze.
Zpočátku jsem spoustu kurzů a koučinku nabízela zcela zdarma, poté následovaly částky v hodnotě 200 Kč za koučink a 800 Kč za celodenní seminář. To zcela neodpovídalo strategii win-win. Poměr mého vloženému úsilí, znalostí a mého zisku bych spíše přirovnala k poměru 80:20 a je možné konstatovat, že jsem tím vytvořila ANTI-PARETOVO pravidlo. Čili při 80% nasazení jsem měla 20% zisk. Z pohledu teorie tento stav může vést k syndromu vyhoření a ztrátě vnitřní motivace. Naštěstí jsem potkala úžasné průvodce, kteří mě učí, jak si svoji práci ocenit. Zatím mi to jde po maličkých krůčcích. I když je koučovací setkání se mnou pořád z pohledu konkurence nejlevnější, já se učím umět si stanovit svoji cenu. A to je dobře, protože být koučkou a motivátorkou je mým posláním a vidím v tom smysl. Od ledna 2021 jsem si nastavila více férové ceny pro sebe a pořád jsou velmi dostupné. K mému ceníku vznikala i fotografie poměrně humorným způsobem. Osoba, která mi připravila koláž je sebevědomou obchodnicí a zná svoji cenu a já jsem její původní návrh obrázku plného hojnosti neuměla přijmout. Úplně jsem se vylekala. Tak jsme společně hledaly variantu, kterou jsem emočně uměla přijmout. Čili z malého semínka jednou vyroste nádherný strom.
Naučila jsem se
✓ Neposkytuji služby zdarma. Je to velmi vyčerpávající. Příprava kurzů je náročná, samotná realizace skvělého setkání taktéž a vložené úsilí se mi nevrátilo. Kategorie lidí čerpajících služby v režimu zdarma se zpravidla nevrací, když jsou již služby placené. Až na skvělé výjimky, které naopak se mnou spolupracují velmi intenzivně a dlouhodobě. Pro zachování anonymity a intimity jsem z organizovaných akcí zdarma nepořizovala žádné materiály pro propagaci mých aktivit. Část lidí využilo nabídky zdarma, přihlásili se a pak bohužel nepřišli a ani se neomluvili. Jenomže když mi to radili zkušenější, nevěřila jsem a potřebovala jsem si to odžít.
✓ Požaduji úhradu rezervačního poplatku před samotným setkáním.
✓ Poskytuji garanci SPOKOJENOSTI. Tím zaručuji klientům možnost volby a nulové riziko ze zklamání. Zatím se mi nestalo, že by někdo tuto nabídku využil.
✓ Doporučuji délku individuálního setkání 90 minut, a klidně i o nějakou minutku déle.
✓ Nejdůležitější esence koučinku je empatie.
✓ Koučink je osvobozující nástroj a umí člověka navést k sobě, a to mě na tom baví.
Kritéria, která jsou pro mě důležitá pro stanovení ceny
✓ Když řeknu cenu nahlas, potřebuji se cítit spokojeně a důstojně. Prostě, co pusa neumí říct, ucho špatně vnímá.
✓ Potřebuji, aby to byla částka, kterou jsem já osobně ochotná za daný typ služby zaplatit.
✓ Poplatek má být v takové výšce, aby ho mohla zaplatit žena, která si umí dopřát kosmetiku, kadeřnici, masáže a třeba sportovní vyžití. Prostě žena, která již ví, že péče o tělo, mysl a emoce má být komplexní a proto investuje i do osobního rozvoje.
Závěr
Pro stanovení ceny za své služby je vypracováno mnoho funkčních strategií, kde je potřeba uvažovat v matematických vzorcích a umět spočítat náklady, výdaje a vytvořit si zisk. Pak je určitě dobré udělat si analýzu, jak to má konkurence a nejlépe stanovit cenu někde uprostřed. Samozřejmě do ceny je správné započíst i vlastní know-how, vzdělání, zkušenosti a vytvořit prostor i pro budoucí investice. Jenomže co když to máte jako já? Tak to prostě nejde. Určitě si každý najde svoji osobní a funkční strategii, jak zvolit ideální cenu pro sebe i klienta.
Já klientům nabízím schopnost objevit to, co jim již nevyhovuje. Najít vlastní řešení, jak to změnit. Jednám s důstojností, empatii a nyní za cenu, o kterou si umím říct s lehkostí. Takže jestli někdo uvažujete využít mé služby a jediné, co vás odrazuje je myšlenka „ta cena je nějaká nízká“, tak klidně přijdete. Garantuji, že zažijete koučink v daleko vyšší hodnotě.
Koučink se mnou vám nastaví zrcadlo a potkáte sebe. Představte si, že okamžikem narození se stává vaše tělo lodí, vaše mysl kompasem a vaše srdce kotvou a tak plujete svoji životní plavbu. Máte chuť být dobrým kapitánem vaši loďky?