Americký psycholog Marshall B. Rosenberg vyvinul komunikaci orientovanou na identifikaci pocitů a potřeb. Jedinečnost tohoto procesu je právě v pojmenování potřeb všech zúčastněných osob, které v daném okamžiku řeší společné problémy. Jedná se o velmi dobře nastavený proces, který je schopen eliminovat konflikty a vytvořit příjemný komunikační rámec jak v soukromém, tak i pracovním životě.
Jednotlivé kroky procesu NVC
✓ pozorování
✓ pocity
✓ potřeby
✓ prosba
1 krok Pozorování
Pozorování popisuje věcné fakta a jevy. Jedná se o pravdivý obraz dané situace, jak kdyby ji nahrávala kamera.
2 krok Pocity
Jedná se o velmi upřímné sdělení pocitů, které v popsané situaci prožívám. Nejedná se o hodnocení, nálepkování a určitě zde není prostor na hledání tzv. "viníka".
3 krok Potřeby
V životě máme řadu potřeb a ty které jsou naplněné, nesou sebou příjemnou náladu a dobrý pocity. Na druhou stranu nenaplněné potřeby nám způsobují prožívání nepříjemných pocitů. Za předpokladu, že správně pochopíme vlastní pocity, je možné správně pracovat s potřebami a zabezpečit jejich naplňování. I když se může stát, že některé potřeby se nenaplní nikdy.
4 krok Prosba
Prosba má být formulována konkrétně a jasně. Jejím cílem je sdělit, co po druhé osobě požadujeme. Prosba neboli žádost má být formulovaná tak, aby protějšek mohl daný požadavek odmítnout. Popřípadě vzniká zde prostor na hledání společné strategie, jak danou potřebu naplnit. Prosba nesmí znít direktivně, protože se nejedná o rozkaz. Žádost zohledňuje vlastní potřeby a současně umožňuje druhému naplňovat taky své potřeby.
Je možné říci, že po identifikaci pocitů a pochopení potřeb je velmi důležité zvolit správnou strategii, jak nenaplněné potřeby naplnit. Cílem mých seminářů je naučit účastníky kurzu volit správnou strategii.
Taktéž Vás srdečně zvu na mé kurzy plné empatie a praktických návodů, jak najít svůj klid.
Použitá literatura:
ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. Vydání čtvrté. Přeložil Norma GARCÍOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1079-5.