Archetyp je od pradávna existující, zděděný vzorec chování, v němž je významná dynamická složka, která především reguluje a utváří obecně platná přesvědčení, názory a etické hodnoty. Tato dynamická složka je zapříčiněna silným, až živým citovým tónem, který archetypy doprovází. Díky tomu jsou působivé, mají silný vliv a fascinují (Jung, 2012). Slovo pochází z řeckého „arche-typos“ což znamená „první vzor“.
Podle Junga, který je průkopníkem v tomto oboru, jsme vychováváni pomocí archetypů. Archetypy můžeme vnímat na úrovni našeho nevědomí a velmi často ovlivňují způsob našeho rozhodování a vytváření si vlastních názorů. Archetypy v rovině psychické fungují stejně jako instinkty v rovině tělesné. Archetypy jsou odvozeny z mytologických a pohádkových motivů a vystupují spontánně, nezávisle na tradici nebo zvyklosti v jednotlivých kulturách.
Je skvělé si uvědomit, že i když je definováno více archetypů, vždy je otevřený prostor pro identifikaci dalších. V tomto článku vám představím některé z nejznámějších archetypů s vlastní modifikací. Metaforicky je možné přirovnat život ke hře a někdy i k válce. A proto si dnes objasníme archetypy, které mají svoji roli jak v životě, tak i na reálném bojišti.
Archetyp prostitutka
Prostituce jako taková má základ v prodejnosti svého těla za účelem získání určitého, zejména majetkového užitku. Tenhle pohled je v rozporu s chrámovou prostitucí, která byla ve starověku provozována jako rituál na počest bohyni Ištar. Mocná bohyně Ištar představovala lásku, krásu, plodnost sexualitu, politickou moc, spravedlnost a války.
Prostitutka v chrámě s něhou a laskavostí pečovala o příchozí cizince a jejich splynutí bylo obětinou božství. A proto je možné říci, že prostitutka je v podstatě ochránkyní víry. Jestli máme víru, není žádných peněz, za které prodáme svoji duši. Ve fyzickém pojetí prostituce mnoho nevěstek prodává pouze své tělo a umí si uchovat čistotu své duše. Již z historie je jednoznačné, že fenomén prostituce úzce souvisí s vojenstvím. Po celou kariéru válečníků jsou prostitutky a nevěstince součástí vojenské vřavy.
V současnosti mnoho vzdělaných a emancipovaných žen žijících v rodinných svazcích taktéž ztělesňuje archetyp prostitutky tím, že prodává sebe za vizi fungujícího manželství, ze strachu ze samoty nebo z obav ze ztráty zaměstnání. Kolik z nás má zkušenost, že pracovala dlouhé roky na své kariéře, uměla vydělat peníze, měla určité jistoty a souběžně se z duše vytrácela spokojenost a štěstí? Co se stalo? Odklonily jsme se od svého poslání žití, ztratily jsme sami sebe a intenzivně prožívaly archetypální prostituci. Vždy, když se bojíme „o vlastní existencionální přežití“, máme strach a jsme ochotné ustoupit na úkor vlastního srdce a přesvědčení, žijeme archetyp prostitutky.
Prostitutka věří, že život je možné si uspořádat podle vlastních snů pouze tehdy, když má dostatek peněz a majetku. Ve své praxi slýchávám hodně žen si stěžovat na nesoulad ve vztahu manželském, ze kterého se vytratila láska, úcta a klid. Velmi často ženy říkají: “žiji s ním jenom proto, že máme děti“. Postupem času, když děti odrostou a odstěhují se, žena říká: “co bych teď v životě dělala sama, jsem stará, nemám své bydlení“ a tak žije v archetypu prostitutky až do konce svého života. Prostituujeme, abychom uživily své děti i sebe.
Prostitutka metaforicky kromě těla prodává své myšlenky, schopnosti, vlastnosti, zkušenosti, a tudíž zaprodává sebe. Klíčovou výzvou tohoto archetypu je se naučit vlastní sebeúctě.
Archetyp pečovatelka
Ve válečnictví bývaly i markytánky a nejedná se o prostitutky. Markytánka je žena mající koncesi na danou živnost a provozující kantýnu v rámci vojenské jednotky. Koncese byla vázaná na povinnost být manželkou jednoho z vojáků. V případě úmrtí manžela/vojáka, se okamžitě provdala za dalšího pro udržení koncese. Občerstvení uměly dodat až do první linie, i když to nebylo jejich povinností. Markytánky je možné zařadit do archetypu pečovatelky, protože naplňovaly potřeby jiných a povzbuzovaly vojáky při plnění jejich bojových úkolů. Douškem vína a dobrým slovem přinášely optimizmus a povzbuzení.
Velmi známou představitelkou archetypu pečovatelky je i Matka Tereza a z královského rodu princezna Diana. Pečovatelka je empatická, pomáhající a podporující bytost. Pečuje o tělo, mysl i duši druhých lidí. Inspiruje je svojí laskavostí a vitalitou. Je radost žít v její přítomnosti a užívat si péči. Nejslabší stránkou tohoto archetypu je, že neumí říct NE a tudíž přínosem tohoto archetypu je se to naučit. Je doporučující naučit se vymezit si své vlastní hranice a více naslouchat svým potřebám.
Archetyp žoldák
Tento mužský archetyp je téměř identický s prostitutkou. Na rozdíl od profesionálního vojáka, žoldák nabízí a prodává své válečnické služby a život pro mocnáře, který nejlépe zaplatí. Taktéž prostituuje prodejem svého těla. V jeho vojenském umění chybí hrdost a služba své vlasti. Protože není vázán pravidly své vlasti, tak ani není povinován dodržovat žádné etické kodexy války své země. S nadsázku lze říci, že může drancovat na dobývaném území a páchat zločiny proti lidskosti a nepoškodí morální hodnoty své vlasti. Tím si takový žoldák může zapříčinit až psychický rozklad osobnosti a páchat otevřené násilí na ženách. Jako prostitutka, tak i žoldák riskuje ztrátu svého těla a duše.
Pozitivum tohoto archetypu za předpokladu, že se naučí pracovat s pozorností je uvědomění si, zda směřuje svoji sílu a vitalitu do nespravedlivé činnosti. A pak to může změnit.
V naší civilizované společnosti jsou archetypem žoldáka zpravidla muži, kteří za finanční zisk obětují vše: čas, vztahy a lásku. Moc peněz a možnost koupit si majetek je jejich motivací. Může se jednat o velmi inteligentního, vzdělaného muže, který pomocí financí manipuluje se svými blízkými a když překročí morální hranice, může psychicky a fyzicky týrat zejména ženu v roli partnerky.
Prostitutka i žoldák se musí naučit vlastní sebeúctě a respektovat morální hodnoty společnosti.
Archetyp bojovník
Bojovník potřebuje mít svého krále a je odhodlaný chránit život krále a královny. Je hrdinou čestným, statečným, má v sobě hrdost, odvahu a je ochráncem hranic. Umění chránit své hranice je jeho předností, a proto umí říct NE. Umí ochránit svoji identitu i své blízké. Dobrý bojovník je správným a neochvějným ochráncem ženy.
Bojovník zvládl zpracovat jedinečnou a žádoucí kombinaci. Zvládá své sebeuvědomění, sebedůvěru a sebeúctu. I když je vystaven velkým překážkám a únavě je schopen zmobilizovat své síly a splnit vytýčený cíl. Na druhou stranu bojovníkovi může chybět trpělivost a schopnost hledání kompromisů. Prostě vidí černo-bíle a plní své válečné úkoly.
V moderní době je potřeba, aby si muž uvědomil a neztratil veškerou svoji sílu bojovníka v práci. Je potřeba si uchovat dostatek sil bojovníka i pro život doma.
Jaké jsou tedy silné stránky bojovníka? Je věrný, umí splnit vytýčené cíle, chránit a respektuje druhé lidi, i když jsou nepřátelé.
Co je užitečného čerpat z představených archetypů?
Umět v běžném životě:
✓ žít v hluboké sebeúctě;
✓ pomoci druhému;
✓ vymezit si své hranice;
✓ říci NE.
Hlavní myšlenkou představených archetypů je schopnost prožívat nádherný život vlastní identity. Milé ženy, dovolte si milovat samy sebe a nechat muže, aby vás ochraňovali. Naopak naši odvážní muži chraňte své vlastní hranice, hranice rodiny a podporujte svoje partnerky. Společně si pak užívejte archetypu pečovatelky a pečujte o sebe vzájemně.
Dovolíme-li si připustit, že některé situace řešíme podle výše uvedených archetypů, můžeme změnit způsob myšlení, a tím pozitivně ovlivnit vlastní život.
Více o archetypech si můžete přečíst v článcích:
✓ Archetypy, kde hlavní roli hraje vnitřní síla - https://www.jankasrdcem.cz/blog/tri-magicke-archetypy
✓ Archetypy, kde hlavní roli hraje závislost - https://www.jankasrdcem.cz/blog/archetypy-kde-hlavni-roli-hraje-zavislost-nebo-poslusnost
✓ Archetypy, které umí naslouchat intuici - https://www.jankasrdcem.cz/blog/andel-umelec-i-rebel-naslouchaji-intuici
✓ Archetypy ženských rolí - https://www.jankasrdcem.cz/blog/zeny-jsou-bohyne-a-muzi-to-vi
✓ Peníze a archetypy - https://www.jankasrdcem.cz/blog/penize-a-archetypy
✓ Rodina a archetypy - https://www.jankasrdcem.cz/blog/triada-rodiny-otec-matka-a-dite-v-archetypech
✓ Archetyp sabotéra - https://www.jankasrdcem.cz/blog/archetyp-sabotera-aneb-moznost-volby
✓ Archetyp obětních postojů - https://www.jankasrdcem.cz/blog/obeti-a-objeti-aneb-jak-zit-v-objeti-sebelasky-a-byt-pro-sebe-dobrym
✓ Koučink pomocí archetypů - https://www.jankasrdcem.cz/blog/archetypy-a-koucink
Použitá literatura
JUNG, Carl Gustav a Helmut BARZ, 2012. Výbor z díla. Přeložil Petr PATOČKA, přeložil Karel PLOCEK, přeložil Martin ŽEMLA. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. ISBN 978-80-85880-70-0.
MYSS, Caroline, 2018. Posvátné smlouvy: jak probudit svůj božský potenciál. Přeložil Michal STRENK. Praha: DharmaGaia. Nová éra. ISBN 978-80-7436-095-4.