Jak je možné, aby tým fungoval?
Každý tým má svou vlastní dynamiku a každý člen v něm hraje určitou roli. Proč některé týmy excelují, zatímco jiné tápou? Odpověď leží v rovnováze rolí a jejich synergii. Profesor Meredith Belbin, který celou svou profesní kariéru zasvětil důkladnému pochopení týmové práce, identifikoval v týmu devět klíčových rolí, jež mohou ovlivnit jeho efektivitu.
Devátá rola je specifická, je to vysoce specializovaný odborník, kterému odpustíme i určité zlozvyky, když ho v týmu potřebujeme. Je to osoba, která je fascinována svým oborem a oddaně se v něm věnuje také učení. Často z jejích úst slyšíme větu: „V tomto povolání se člověk nepřetržitě učí.“
Představte si, že jste leaderem a potřebujete zvládnout zcela nový projekt. Máte možnost si vytvořit vlastní tým. Kdo vám může pomoci?
Vše jednou začíná – u nápadu
Na počátku nového projektu je vždy důležitá role tzv. chrliče nápadů, inovátora, myslitele (Plant). Má schopnost přinést do týmu nové myšlenky, navrhne různé – i nevšední – nápady, je iniciativní a inspirativní. Některé jeho nápady jsou řešeny dále, některé jsou zapomenuty, jiné se můžou zdát nereálné, ovšem chrlič nápadů nezřídka svým entusiasmem dokáže zbytek týmu nakazit.
Je to ta osoba, která neustále přichází s novými pohledy a inspirativními vizemi, které otevírají dveře k řešení nových problémů a k rozvoji projektů.
Jak vybrat nápady s potenciálem?
Nápady vás chrlič může doslova zahltit, ne všechny jsou ale životaschopné. Jak mezi nimi potřeba najít ty, které mají potenciál? Odpověď je snadná: předejte iniciativu dalšímu členovi týmu, kterým je tzv. rejpal, upozorňovatel,vyhodnocovač, kontrolor (Monitor Evaluator). Je velmi uvážlivý a praktický. Je dobrý analytik a umí se podívat na dané nápady ze všech stran. Svým pečlivým přístupem získá veškerá potřebná data a informace, aby mohl určit, které nápady stojí za pozornost.
Je to osoba, která je schopna provést velmi přesné analýzy s objektivní perspektivou.
Jak s nápady naložit?
Pro fázi realizace nápadů je důležité mít v týmu předsedu,vedoucího, koordinátora, šéfa (Chairman). Je potřebný proto, aby rozpoznal talent jednotlivých členů týmu a rozvíjel jejich silné stránky. Má přirozený respekt, přináší do týmu uklidnění, umí stanovit cíle. Dovede naslouchat, mluvit i rozhodovat. A především – umí rozdělovat úkoly členům týmu podle jejich schopností.
Je to osoba, která umí klidně vést tým k cíli a delegovat práci vzhledem k tomu, co jednotliví členové týmu zvládají nejlépe.
Kudy dál?
Jako leader již máte nápady, jejich analýzu i toho, kdo dokáže tým při plnění cílů správně směrovat. Ovšem i to je stále málo. Je totiž zapotřebí mít v týmu „muže/ženy činu“, kteří umí pracovat. Kdo tedy změní myšlenky v činy? Na to je expert tahoun, realizátor, studený čumák (Company Worker). Je velmi konzervativní, pracovitý, má organizační schopnosti a je schopen tvorby organizačních plánů a jejich splnění. Je praktik a dělá i takové věci, které ho nebaví. Právě tento typ člověka rád používá rčení: „Nemožné na počkání, zázraky do tří dnů.“
Je to osoba, která má klíčové organizační schopnosti pro dosažení cílů a splnění úkolů.
Kdo dotáhne projekt k cíli?
Žádný úkol neskončí úspěchem, pokud na průběh jeho plnění nebude dohlížet někdo, kdo dbá na veškeré formální požadavky a pravidla. Otevírá se tedy prostor pro člověka, který umí zabezpečit, aby vše probíhalo podle pravidel, norem a standardů. Tuto roli v týmu plní dotahovač,dokončovatel, kompletovač (Completer Finisher). Má vysoce vyvinutou schopnost dotahovat práci do konce. Je pečlivý perfekcionista a je zapotřebí si jej v týmu vážit. V jeho slovníku slovo dokonalý znamená dostatečně dobrý.
Je to osoba, která zajišťuje kvalitu výsledků a splnění standardů.
Jak neustrnout na místě?
Aby tým neexceloval jen jednou, ale dokázal sledovat trendy a držet pomyslný prst na tepu doby, je potřeba člověka, který má přehled a ví, co se zrovna děje a je tzv. „trendy“. Tuto roli plní shánil, objevovatel, vyhledávač zdrojů (Resource Investigator). Zabezpečuje veškerou komunikaci s oklním světem. Sleduje konkurenci a vždy ví, komu zavolat a na koho se obrátit. Jeho oblíbenou větou je: „Není potřeba znovu objevovat Ameriku.“
Je to diplomat, který přináší do týmu novinky z okolního světa.
Ne každý trend je třeba následovat…
Ačkoliv shánilové/objevovatelé jsou cennou součástí týmu, je třeba dávat si na jejich nadšení pro novinky zvenčí přece jen pozor. Proč? Mohou nakazit tým a odvést ho od plnění cílů. A proto je potřeba mít v týmu také tzv. režiséra, navrhovatele, tvarovače, usměrňovače, formovače (Shaper). Ten umí týmu vždy ukázat správný směr, ví kudy jít. Je plný energie, je velmi soutěživý, motivovaný a tvrdohlavý. Mezi jeho klasické výroky patří: „Postarám se, aby se věci daly do pohybu.“ Příval jeho energie a způsoby jednání ale mohou vztahy v týmu ovlivnit i negativním způsobem…
Kdo to všechno zachrání?
Pro pohodu a dobrou náladu je potřeba mít v týmu hasiče, týmového pracovníka, pilnou včelku, stmelovače (Team Worker). Vytváří dobrou atmosféru na pracovišti, harmonii a pochopení. Má smysl pro humor a je diplomatický.
Na každém záleží
Tím, kdo má zodpovědnost za sestavení týmu, jeho rozvoj a také pečuje o jeho funkčnost, je samozřejmě leader. Ovšem i každý jednotlivec zastupující tu kterou roli má v týmu svůj důležitý význam – přináší jedinečný talent a perspektivu, která je nezbytná pro úspěch. Ideální tým pak pro dosažení synergie a úspěchu všechny zmiňované role kombinuje. Aby však všichni společně dospěli k vytyčenému cíli, nejenže si musí vlastní roli uvědomovat, ale zároveň musí být schopni spolupráce s ostatními.
Perlička z praxe
Při identifikaci rolí ve výuce leadershipu u příslušníků Armády České republiky mě překvapilo, že mezi zkušenými lidmi z praxe chybí ti, kteří by zastávali roli chrličů. Naopak největší personální zastoupení měla kategorie analytiků. A tak by mě zajímalo, jestli toto specifické prostředí chrliče nepřitahuje, nebo je svým nastavením „chrlit“ odnaučí. Chrliči totiž obvykle odvážně prezentují své nápady, ať jsou jakkoliv bláznivé. Na vojně ale člověka vždy někdo srazí na dno, když si dovolí něco inovativně navrhnout. Velmi podobné je to vlastně i ve výchově dětí. Děti mají odvahu navrhnout v podstatě cokoliv, ale my jim jejich vize obvykle hned kriticky zanalyzujeme a zavrhneme.
Pozn.: V článku uvádím pro přehled anglické názvy rolí a jejich variace překladů, jak jsou zaužívané.
Literatura:
BELBIN, R. M. Týmové rolev práci. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN978-80-7357-892-3.
BELBIN, R. M. Nové obzory týmů.Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7357-893-0.